söndag 24 februari 2013

Fysik - värme

Under vecka 9 ska ni på NO:n få arbeta med värme. Ni ska få göra en vetenskaplig undersökning som ni ska presentera i filmformat.

Värme är en sorts energi. Saker kan upplevas som varma och kalla. Om man skulle zooma in på atomnivå och se vad som skiljer varmt från kallt, så skulle man se att atomer rör sig mycket i varma föremål, medan atomerna rör sig lite i kalla föremål.

Detta kan förklara varför alla ämnen kan vara i antingen fast, flytande eller i gasform. Tänk dig en iskub. Den är riktigt kall, och i iskuben rör sig atomerna väldigt lite. När man tillför värme (så att atomerna börjar röra på sig) kommer iskuben inte kunna hålla ihop längre. Den blir till flytande vatten. Om man tillför ytterligare värme (så att atomerna rör sig så mycket att gravitationen inte längre håller fast dem) så bildas vattenånga.


Så här ser atomerna ut när vatten går från fast, till flytande och sedan till gasform

I isbiten rör sig atomerna fortfarande lite. Man har räknat ut att vid -273 grader så rör sig inte en enda atom. Denna temperatur kallas den Absoluta nollpunkten.

Hur kommer det sig då att saker kallnar? Jo, tänk dig att du har lagat en varm måltid. I maten rör sig atomerna mycket - den är varm. Runtom maten (tallriken, luften) så är atomerna inte lika varma. Men de varma atomerna i maten, som rör sig mycket, kommer få de kringliggande atomerna att också röra sig. Värmeenergin som fanns i maten kommer värma upp luften och tallriken. Då försvinner även en del värme från maten - den kallnar!


Varma atomer i spisen får vattenmolekylerna att röra sig.
Vattnet får kringliggande atomer att röra sig,
och då kommer vattnet att kallna!

Olika material leder värme olika bra. Ni ska undersöka vilket material som leder värme bäst! Ni ska undersöka detta med hjälp av en vetenskaplig undersökning!

Undersökningen

Ni kommer få isbitar. Isbitarna ska ni lägga på olika material (exempelvis papper, trä, metall; ni väljer själva!) och ni ska se vilket material som får isbiten att smälta snabbast. Ni ska dokumentera er laboration genom att ta en bild var 30:e sekund på era isbitar. Bilderna ska ni klippa ihop till en film.

I filmen ska ni även presentera några andra saker, som en vetenskaplig undersökning alltid innehåller:

Syfte - varför gör ni undersökningen?
Hypotes - vilket material tror ni att isbiten kommer smälta snabbast på? Varför? Motivera! Utgå från det du vet om värme!
Material och metod - beskriv vilka saker ni använder och hur ni gör!
Resultat - vilket material smälte isbiten snabbast på?
Diskussion - försök förklara resultatet! Stämde det med er hypotes? Vad kan det bero på? Finns det några felkällor (saker som kan ha påverkat laborationen?)

Den färdiga filmen får gärna innehålla musik och ljudeffekter. Nästa vecka ska vi presentera era filmer för resten av klassen!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar