söndag 2 december 2012

Arbete och effekt

Idag är det dags att arbeta riktigt effektivt!


Ni väljer om ni vill jobba själva, i par eller i grupper om tre. Ni ska spela in och klippa ihop filmer, där ni visar hur ni löser några uppgifter. Förutom att visa hur ni löser uppgiften så ska ni även förklara vad det är ni gör och hur ni har tänkt / beräknat:

1. Hitta ett föremål med massan 3kg (ungefär). Förklara vilken tyngd det har på jorden.

2. Utför ett arbete på 300J, 900J och 15J med ert föremål.

3.Visa hur de tre olika arbetena alla kan ha effekten 60W!

4. Om du får tid: Låtsas att du åkt till månen (där gravitationen är 1/6 av jordens). Hur påverkas massa, tyngden, arbetet och effekten?!


Betygskriterier:

E
Du visar och förklarar med din film vad de olika begreppen massa, tyngd, arbete och effekt innebär, på ett enkelt sätt. Du förklarar enkelt hur begreppen hänger samman. Du använder mestadels egna ord och korrekta begrepp (storheter och enheter). Dina beräkningar är till större delen korrekta.

C
Du visar och förklarar med din film vad de olika begreppen massa, tyngd, arbete och effekt innebär, på ett utvecklat sätt. Du förklarar hur begreppen hänger samman, vilka som är beroende av varandra och vilka som är oberoende av varandra. Du använder egna ord och korrekta begrepp. Du redovisar dina beräkningar. Beräkningarna är korrekta.

A
Du visar och förklarar med din film vad de olika begreppen massa, tyngd, arbete och effekt innebär, på ett välutvecklat sätt. Din film har en tydlig struktur och är lätt att följa. Du förklarar hur begreppen hänger samman, vilka som är beroende av varandra och vilka som är oberoende av varandra. Du förklarar vad som sker, om man skulle göra samma film på månen. Du använder egna ord och korrekta begrepp. Du redovisar dina beräkningar. Beräkningarna är korrekta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar